Nejbližší akce

Klasické ježdění není jen drezura
Hrudník - dýchání je základ
Jana Vozáková 5.6.2011


Posledně jsme probrali hlavu a krk. Je na čase se posunout. K uvolněnému a nezávislému sedu vede ještě dlouhá cesta. Opět se pohodlně usaďte a zkuste začít lekci tím, co jste cvičili posledně. Uvědomte si oblast očí, snažte si představit si uši tažené vzhůru a nos dolů, zkontrolujte volnost čelisti a krku. Poté si uvědomte oblast ramen. Můžete zkusit i malé kroužky jen ramenním kloubem ve směru vpřed, vzhůru, vzad a dolů. Poté několikrát vytáhněte ramena k uším a nechte je spadnout. Veškerá cvičení dělejte velmi pomalu, snažte se vnímat pohyb který děláte.

Dále si představte tyčku vodorovnou se zemí, která vstupuje do jednoho ramenního kloubu z boku, prochází celým tělem a druhým ramenním kloubem vystupuje. Ve směru této tyčky se snažte v mysli ramena rozšířit. Je to prevence jak proti kulatým ramenům, tak proti sedu alá ruce za opěradlo židle. Lokty přitom stále zůstávají volně podél těla. Než přejdete k dalšímu cvičení, znovu zkontrolujte zda máte volný krk.

Hrudník si v mysli připodobněte k otevřené knize. Kniha je ke čtení a ke čtení je třeba obracet stránky. Ani hrudník tedy není statický. Pracuje opět podle pohybu koně a vašeho dechu. Opět si dovolím připomenout že pro uvolnění je potřeba dýchat. Utvořte v hrudníku dostatek místa pro rozepnutí plic. Stačí uvolnit svaly na přední straně hrudníku a umožnit vzduchu aby se dostal dovnitř. S uvědoměním si vlastního dechu na chvíli přesuňte pozornost na koně. Ja se dnes cítí, jak vnímá vaše poklidné cvičení? Dýchá rychle nebo pomalu? Zadržuje dech? Frká? To všechno jsou aspekty, podle kterých můžete každý den během několika prvních minut odhadnout jak se váš kůň cítí. Nezapomeňte že stejně jako lidé i koně mají lepší a horší dny.

Vraťte se k dýchání a hrudníku. Hlavní nádechový sval je bránice. Je to sval uložený v podstatě vodorovně se zemí a při každém nádechu se vyklene směrem dolů. Tím se zvýší objem hrudního koše což umožní plicím se rozedmout. Bránici není možné ovládat vůlí, ale můžeme si představit jak se v hrudníku pohybuje. Co ale lze dýcháním ovlivnit jsou svaly pánevního dna. Pánev je v úzkém kontaktu se sedlem a tím i v úzkém kontaktu s koněm. Jakékoliv napětí v pánvi brzdí pohyb koně. Bohužel spousta z nás neumí pánevní dno relaxovat. Jsou to většinou jezdci kteří tvrdí, že mají líného koně. Ve skutečnosti je to mnohdy tak, že kůň by se rád hýbal, ale s jezdcem na zádech, který je permanentně v křeči a usilovně provádí předozadní pohyb sedem to zkrátka není možné. V takovém případě je lepší absovovat několik lekcí na lonži, jezdci pomoci se uvolnit a poté jen přenést nezávislý sed do běžného ježdění. Podobně to platí i obráceně, tedy s lekavým koněm. Ale to necháme na jinou kapitolu. Tak dýchejte, relaxujte a nechte koně, aby si vás nesl.

artfix & Záveský 2oo6-2o13